طراحی داخلی مطب روانشناسی

کروما (chroma) / اشباعیت (saturation) به این معنی است که خلوص یا شدت نسبی یک رنگ بوسیله این عامل که چه مقدار رنگ خاکستری یا سایر رنگها به رنگ مورد نظر اضافه شود، تعیین می­گردد. از اضافه کردن رنگ سفید رنگ­هاي روشن و از اضافه کردن رنگ سیاه رنگ­هاي تیره حاصل می­شوند. به عنوان مثال، رنگ هاي گرم به نظر جلوتر و رنگ­هاي سرد عقب­تر دیده می شوند. رنگ آنرا از مـیان خانواده رنگ های گرم انتخاب كنید كه هر كس وارد مطب میشود با دیدن درب ورودی خوش آمد گـــرمی را احساس كند.

طراحی داخلی در مطب

انتخاب یک رنگ براي یک مجموعه خاص ممکن است به فاکتورهاي خاصی مانند: عوامل جغرافیایی، شخصیت افراد، فرهنگ آنان و امثال آن و همچنین به نوع نور تابیده شده بر آن و شرایط تابش، نوع فعالیت کاربران یک محیط و امثال آن بستگی داشته باشد . طبق تعریف فرهنگ لغت وبستر ادراك عبارتست از آگاهی از اشیاء یا داده­هاي دیگر از طریق سطحی متوسط از احساس. رنگ در فرهنگ لغت وبستر به عنوان ویژگی ای از یک شی که تحت عنوان تم رنگی روشن و اشباع توصیف می­شود که در محدوده طول موج قابل دیدن، تحریک کننده اعصاب چشم است، تعریف می­گردد. تأثیر مهمی در حرفه جدید The Decoration of Houses ، کتابچه راهنمای طراحی داخلی بود که توسط Edith Wharton با معمار Ogden Codman در سال ۱۸۹۷ در آمریکا نوشته شد. در طراحی داخلی مطب پزشکی چیدمان وسایل درون فضا و انتخاب رنگ دیوار ها, طراحی داخلی کلینیک روانشناسی وسایل و طراحی نورپردازی از اهمیت زیادی برخوردار است و علاوه بر این شما باید بتوانید در دکوراسیون مطب پزشکی تصویری از پزشکی معتبر و حرفه ای را در ذهن بیمارها ایجاد کنید.

توجه به انتخاب و چیدمان وسایل درون فضای مطب، طراحی نورپردازی و رنگ دیوارها در طراحی داخلی مطب بسیار حائز اهمیت است علاوه بر این شما با اینکار می توانید تصویری از یک پزشک حرفه ای و معتبر را در ذهن بیمار ایجاد کنید. در انتخاب رنگی مناسب جهت تحریک حواس کاربر در طراحی داخلی مطب، بسته به موضوع طراحی و نیازهاي فیزیکی و احساسی کاربر، انجام تحقیقات موردي و عمیق، جهت نیل به این هدف ضروري می­باشد. واکنش ما به رنگها میتواند از بعد احساسی یا علمی مورد بررسی قرار گیرد. دکوراسیون مطب پزشکان با آثار هنری زیبا، عکسها، رنگهای آرامشبخش و مبلمانهای راحت، میتواند به بیماران کمک کند تا در حالت آرامش قرار بگیرند. حالت روشنایی یا تاریکی رنگ را ولیو (Value) یا ارزش رنگ گویند. ایگوسا در سال1983 اهمیت میزان روشنایی رنگ را بر ادراك ابعاد تایید کرد و همچنین دریافت که رنگ هاي مختلف بر عمق اشیاء موجود در فضا تاثیر می­گذارند.

طراحی دکوراسیون داخلی مطب دکتر

اما تحقیق پورتر و مایکلیدز در سال 1976 نتایجی متناقض را در پی داشت. همچنین در بعضی از این مطب های زیبایی برای خدمت لاغری از ال پی جی و سرما درمانی و کویتیشن استفاده می کنند. اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایههای ساده در معماری داخلی پی ببریم استفاده از رنگها در طراحی و دکوراسیون داخلی مطب به تجربه ارزندهای بدل میشود. در دکوراسیون و طراحی داخلی مطب نمی­توان رنگ ها را آزادانه در هر جا بکار برد، چرا که ممکن است باعث اختلالات و درگیري­هاي ذهنی و فیزیکی شود. سرعت گذر زمان، و عدم توانایی انسان در کنترل آن از جمله عواملی است که می­تواند باعث ایجاد ناآرامی و اضطراب در انسان شود، درحالی که استفاده درست و به جا از رنگ ها و نورها می­تواند آرامش لازم را براي بودن در فضا و حتی تمرکز فراهم آورد. شناخت و آگاهی از چگونگی روانشناسی و فیزیولوژیکی رنگ­ها بسیار مهم است و هنگام استفاده از آنها در طراحی داخلی مطب باید به دقت مورد توجه قرار گیرند و نمی­توان رنگ ها را آزادانه در هر جا بکار برد، چرا که ممکن است باعث اختلالات و درگیري­هاي ذهنی و فیزیکی شود.

اصول طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

یاسمین رستم زاده، 1388، 100) پس از شناخت ویژگی­ها و ادراکات رنگ ها، چگونگی درك تأثیرات روانشناسی آن­ها ساده­تر خواهد بود. تجربیات ناآگاهانه مجموع افکار، خاطرات، تکانه­هاي حسی، انگیزه ها، خواسته ها، علاقه ها و احساس که ما نسبت به آنها آگاهی نداریم، اما احساسات و رنگ نیز بخشی از تجربیات هوشیارانه، نیمه هوشیارانه، و ناهوشیارانه است که با رفتار انسان عجین شده و رفتار ما را تحت تأثیر قرار می­ دهند. اتاق پزشک شامل بخشی برای معاینه بیماران، میز کار و نگهداری وسایل و تجهیزات دندانپزشکی است. ذکر این نکته نیز ضروري است که نباید یک رنگ خاص، صرفا به دلیل خاصیت آرامش بخشی یا هیجان آن، بیش از حد معمول مورد استفاده قرار گیرد، رنگ ها می­توانند در رفاه جسمی و فیزیکی ما موثر واقع شوند.

در این تحقیق یک سخنرانی یکسان براي دو گروه در دو آمفی تئاتر ایراد شد. گذشته از مبانی معماری داخلی درمانگاه و مطب؛ هنگامی که با محیط اطراف خود مواجه هستیم، در یک تعامل پیوسته با طراحی داخلی و به طور جزئی تر با ادراك رنگ قرار داریم. از این رو برای بازسازی و طراحی مطب دندان پزشکی بهتر است که قبل از هر کاری با یک متخصص در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی مشورت کنید و یا کار را به طور کامل به وی بسپارید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مطلب نکات کلیدی در انتخاب کاغذ دیواری برای مطب را مطالعه نمایید که توضیحات دقیق و کامل نوشته شده است. بنابراین این میز که در طراحی داخلی اتاق انتظار مطب مورد نظر بود به طور کامل عوض شد در حالیکه در رندرهای طراح این حس را منتقل نمیشد.

طراحی داخلی مطب زنان

با این کار دکوراسیون داخلی مطب دنجتر و خودمانیتر شده و امکان تعامل افراد با یکدیگر به وجود میآید. همچنین باعث می شوند تا فضای کلینیک تمیز و روشن باشد و در صورت وجود آلودگی ها و لکه ها به راحتی و با سرعت می توان آن ها را برطرف کرد. شما می توانید علایق شخصی تان را با تیم طراحی تخصصی قوی در رابطه با طراحی داخلی مطب روانشناسی خود مطرح نمایید؛ به آن ها بگویید که چه چیزهایی می تواند به شما انگیزه دهد و در چه فضا و محیطی راحت تر هستید. را در طراحی داخلی مطب روانشناسی استفاده نکنید.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی باید گویای خدماتی باشد که یک پزشک می­خواهد به بیماران خود ارائه دهد، مثل خدمات درمانی در یک محیط امن، زیبا و مطمئن. برخی دندانپزشکان ترجیح میدهند از یک لابراتوار در سطح شهر استفاده کنند. آبی سطح صاف را نشان می­دهد، هر چه روشنتر شود بر لطافت آن افزوده می­شود تا جایی که غیر قابل لمس جلوه دهد. وجود گیاهان باعث میشود سطح اکسیژن بیشتری در اتاق وجود داشته باشد و آنها را از احساس خفگی دور کند.

دکوراسیون داخلی مطب دکتر

یکی از مبتکران طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی در کرج شرکت نگاه معماران البرز است که می تواند با بهترین متریال و بهترین دیزاین مطب دندانپزشکی شما را ریدیزاین و طراحی کند. حال اگر در کنار رنگ آمیزی دیوارها و مطب دندانپزشکی، به نورپردازی توجه کنید می تواند یک ترکیب بسیار خاص برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی باشد. ورودی مطب یکی از اصلی ترین مواردیست که باید به آن توجه شود چرا که اولین فضایی که مراجعه کننده شما می بیند درب و فضای ورودی مطب است. اما به مرور با پیشرفته طراحی داخلی، مراکز درمانی و مطب ها شاهد الگوهای دکوری خاص و متفاوتی برای ارائه بودهاند و از این جهت توانستند. استفاده از طرح های چاپی یا رنگ های پاستلی می تواند برای این فضاها جذاب باشد.

به طور کلی رنگ های روشن و پاستلی برای طراحی فضاهای درمانی بسیار مناسب هستند و بیشتر طراحان دکوراسیون داخلی چنین رنگ هایی را پیشنهاد می کنند. همان طور که میدانید مجوز تأسیس و پروانۀ بهرهبرداری از کلینیک به صورت کلی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از طریق دانشگاههای علوم پزشکی مربوطه صادر میشود. یکی از اولین اصولی که به دانشجویان طراحی داخلی آموزش داده می شود، این است که رنگ هاي گرم برجسته و رنگ هاي سرد فرورفته بنظر می­آیند. در دیزاین داخلی مطب باید نور به اندازه کافی مد نظر باشد، بطور مناسب به همه قسمت ها توزیع شود، تمایز دید رعایت شود و رنگ مناسب نور انتخاب شود. اتاقی که برای خدمات دندانپزشکی انتخاب می شود باید دارای پنجره باشد تا تهویه هوای اتاق به صورت طبیعی صورت گیرد. پنجره اتاق انتظار هر چقدر بزرگتر باشد، چشم انداز بهتری ایجاد خواهد کرد. رنگ در لغت نامه دهخدا عبارتست از: اثر نور که بر ظاهر اجسام نمایشهاي مختلف می­دهد، یعنی اثر مخصوصی که در چشم از انعکاس اشعه نور در روی اجسام پدید آید.

طراحی داخلی مطب رادیولوژی

به طرز شگفت انگیزي رنگ، مستقیم یا غیر مستقیم، از راههاي مختلفی بر بدن ما اثر می­گذارد. موسیقی نهتنها میتواند اثر مثبتی روی بیماران داشته باشد، بلکه به همان اندازه روی کارمندان مطب موثر است. کمبود فضا به دلایل مختلف مثل عدم چیدمان صحیح میتواند بر روان بیمار تاثیر بگذارد. رنگ زرد به هضم غذا و بهبود فعالیت صحیح کبد و روده کمک زیادی می کند و برای این منظور از این رنگ استفاده های فراوانی می شود. در مطب های دیگر بیمار مجبور نیست وقت زیادی را در مطب سپری کند و پس از ویزیت شدن توسط پزشک، بلافاصله مطب را ترک می کند.

دکوراسیون داخلی مطب پوست و زیبایی

شما میتوانید از هر ایده مناسب و جذابی برای تبدیل کردن فضای مطب به یک محیط آرامش بخش استفاده کنید. در این صورت محیط کار تبدیل به محلی مناسب، جالب و آرامش بخش برای پرسنل و مراجعین آن محل خواهد شد که در این راستا مطب­ دندانپزشکی و طراحی داخلی اتاق انتظار مطب نیز چنین وضعیتی دارد. یکی دیگر از جنبه های دارای در نوسازی ساختمان یا این که ساختن یک سازه طراحی داخلی آن می باشد. 2- وجه به هماهنگی رنگ ها در جهت ایجاد فضایی آرام و دلپذیر.

دکوراسیون داخلی مطب زنان

سبز هم مانند آبی یکی از رنگ های آرمش بخش است که منجر به ایجاد تعادل و هماهنگی در بدن می شود و مشکلات قلبی و خونی را کاهش می دهد. البته جادوی رنگ در دکوراسیون بخصوص فضاهای درمانی را نباید نادیده گرفت رنگ های سرد مثل خانواده رنگ های آبی و سبز فضایی آرامش بخش را ایجاد خواهد کرد. اگر قصد دارید یک طراحی منحصر به فرد برای مطب دندانپزشکی داشته باشید، لازم است، بدانید که هرگز نباید از استفاده گل و گیاه در مطب را فراموش کنید. طراحی مطب پزشکی را طوری در نظر بگیرید که نه تنها اتاق های داخل کلینیک به اندازه کافی نور طبیعی داشته باشند بلکه رسپشن و سایر کارکنان نیز در طول روز از نور طبیعی بهره ببرند.

مثلا اگر پزشک در یک رقابت ورزشی شرکت می نماید، می توان در دکوراسیون دیوارها از تصاویر مربوط به حضور او در مسابقات و سفرهای او بهره گرفت. او با مشاهده آزمایش اظهار کرد که گذشته از اینکه نوري که افراد در معرض آن قرار می­گیرند، آبی یا قرمز باشد، تخمین مدت زمان ادراك شده تحت تاثیر اولین نور کوتاهتر به نظر می­رسد. نکته ی مهمی که در این رنگ وجود دارد، این است که رنگ سفید مانند رنگ سیاه به تنهایی رنگ سردی محسوب می شود و اگربیمار در فضایی که فقط از این رنگ استفاده شده باشد، درمدت زمان طولانی قرارگیرد، حس کلافگی به او دست خواهد داد. در پاسخ به این سوال باید اشاره کرد، نکات بسیاری وجود دارد که آرامش افراد را در مطب به همراه می آورد، اگر به خاطر داشته باشید، در بخش های گذشته راجع به چیدمان و انتخاب مبلمان فضاهای درمانی سخن گفتیم.

طراحی داخلی کلینیک روانشناسی

ضروری ترین بخش های مطب و کلینیک دندانپزشکی شامل: پذیرش، سالن انتظار، اتاق های درمان، اتاق پزشک، سرویس بهداشتی، اتاق استریل و آبدارخانه می باشد. به طور کلی یک مطب دندانپزشکی شامل چهار فضای جدا از یکدیگر است. رنگ بر حس تشخیص گذر زمان از نظر فرد مؤثر است، به طور مثال نور و فضاي قرمز منجر به تخمین بیش از اندازه زمان و سبز یا آبی منجر به تخمین کمتري از اندازه زمان در شخص می­شود مکانیسم این پدیده شناخته شده نیست.