معرفی انواع دوربین مدار بسته، ویژگیها و کاربردهای آنها

اولین رقم که در اینجا معادل حرف a می باشد، به معنای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار است؛ رقم دوم که معادل b است، مقاومت در برابر نفوذ آب را نشان می دهد. هر چه عدد IP بالاتر باشد، مقاومت دوربین نسبت به نفوذ آب و گرد و غبار بیشتر می باشد. دوربین مداربسته بی سیم می تواند بدون وجود کابل و بستر فیزیکی، تصاویر را با استفاده از امواج وایرلس انتقال دهد. اگر به هر دلیلی شما هم نیاز به استفاده از دوربین مدار بسته در خانه یا محل کار خود دارید، فروشگاه اینترنتی کیانسل با مقایسه و بررسی برترین های دوربین مدار بسته انتخاب گسترده ای برای کاربران فراهم ساخته است. در این فروشگاه ها قالب های استارت آپی بیش از همه رایج است . دوربین مدار بسته دام داخلی در برابر رطوبت و گردوغبار مقاوم نیست و برای داخل ساختمان، فروشگاه و اداره طراحیشده است. دوربین های مدار بسته سیمی در مقایسه با دوربین های بی سیم امن تر هستند چرا که امکان هک شدن و شنود اطلاعات در میانه راه وجود ندارد. در آخر، تکنولوژی DNR ، تمایز میان حرکت درست و نویز تصویر را برای شما آسان تر کرده و به DVR این امکان را می دهد که در تشخیص حرکت-مخصوصا در شرایط نور کم ، موثر تر عمل کند.

نظارت بر فواصل طولانی سایت ncctv را فراهم میکند. این قابلیت ها همچنین بر روی قیمت دوربین مدار بسته ارزان یا گران نیز تاثیر می گذارند .در ادامه به قابلیت هایی که قیمت دوربین را افزایش می دهند می پردازیم. زاویه دید آن ها وسیع و 360 درجه می باشد . قبل از ارتقاء پیدا کردن دوربین ها و نسل آن ها رزولوشن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار نبود، اما پس از گذشت زمان و ارتقاء پیدا کردن دوربین ها، رزولوشن به یکی از مهم ترین معیار های خرید دوربین ها تبدیل شد. باید بدانید که خرید دوربین مدار بسته معتبر از شرکت های با سابقه هزینه، نیست بلکه سرمایه گذاری محسوب می شود تا با اطمینان خاطر زندگی شخصی و کاری را پیش برد.

کابل های تک در مواقعی استفاده می شوند که مسافت دوربین تا دستگاه زیاد است و لازم است تا اداپتور به صورت جدا گانه در کنار دوربین های مدار بسته قرار بگیرند. پاور یا اداپتور : در مواقعی که کابل کشی کم بوده و امکان استفاده از کابل های ترکیبی فراهم است شما می توانید از پاور های مرکزی استفاده نمایید تا به یکباره برق را برای همه ی دوربین های مدار بسته خود تامین نمایید . فیش بی ان سی (BNC) : فیش بی ان سی ابزار متصل کردن کابل ها ی تصویر به دستگاه های دی وی ار هستند این فیش های بی ان سی در دو مدل پیچی و پرسی به بازار عرضه می شوند.

در کارخانجات صنعتی نیز از دوربینهای مداربسته در محلها یا مراحلی از کار که حضور فیزیکی انسان خطرناک، دشوار و یا حتی غیرممکن است نیز بهره گرفته میشود. 960 قادر به ضبط تصویر هستند به همین جهت در مقایسه با دیگر دوربین های مداربسته از کیفیت پایین تری برخوردارند. توجه نمایید که اگر نوع دوربین ها در پروژه نصب دوربین مدار بسته شما از نوع آنالوگ هستند شما باید DVR با کیفیت یا رزولوشن D1 انتخاب نمایید ولی اگر دوربین های مدار بسته شما از نوع AHD هستند باید حتما از DVR با کیفیت یا رزولوشن AHD 720p یا AHD 1080p در نصب دوربین های مدار بسته خود استفاده نمایید. مزیت این دوربین ها در مقایسه با دوربین های دام در این است که دوربین بولت از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و در مناطق مختلفی از جمله روی سقف و دیوار قابل نصب است درحالی که دوربین دام با هدف پوشش فضاهای وسیع طراحی و تولید شده است. این جانمایی باید به نوعی انجام شود تا فضاهایی همچون اتاق ها ، ورودی های در و پنجره ، فضاهای باز و غیره را به درستی پوشش بدهد . دوربین مدار بسته مکعبی معمولا زاویه دید مناسبی دارد و می تواند برای نظارت بر فضاهای کوچک مورد استفاده قرار گیرد.

قبل از اینکه به مفهوم استریم در دوربین مدار بسته اشاره کنیم لازم است ابتدا معنی لغوی آن را توضیح دهیم، Stream در لغت به معنای جریان است و در دنیای IT به مفهوم پخش مستقیم و بدون وقفه، استریم گفته می شود. در کنار تمام موارد گفته شده، عوامل دیگری نیز در تعیین هزینه دوربین های مدار بسته تاثیرگذار هستند که از آن جمله می توان به تعداد دوربین ها، متراژ کابل های به کار رفته برای نصب دوربین، نوع و ظرفیت هارد موجود در برخی دوربین ها و نوع لنز به کار رفته در آنها اشاره کرد. همانطور که در بخش قبل گفته شد ، این دستگاه ها وظیفه ی پردازش تصاویر و ویدیو ها را بر عهده دارند. ان وی ار : در سیستم های مدار بسته تحت شبکه ان وی ار (NETWORK VIDEO RECORDER)، وظیفه ذخیره تصاویر را بر عهده دارد . این دوبین ها پردازش گر اصلی تصاویر هستند و تصاویر را به همراه صدا در خود پردازش کرده و به دستگاه های ان وی ار متصل می شوند . این ویژگی قابلیت شخصی سازی تصاویر را در اختیار کاربران قرار می دهد. دوربین مدار بسته متحرک یا PTZ دوربین هایی هستند که میتوانید آن ها را در محورهای افقی و عمودی به صورت دستی یا اتوماتیک به حرکت درآورده یا روی تصویر زوم کنید.

مزیت استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه دام پوشش گسترده تر محیط است درحالی که در دوربین مداربسته باکس شما قادر به پوشش تمام زوایا نیستید و همین مورد سبب می شود از این نقاط کور در جهت اهداف خراب کارانه استفاده شود. » اما آیا دوربین های مداربسته گران تر کیفیت بالاتری دارند؟ آیا انتقال تصویر روی موبایل و تبلت در قیمت خرید دوربین مدار بسته تاثیر گذار است؟ آنچه در این میان مهم است خرید دوربین مداربسته مناسب است. چرا تیاندی نمایندگی دوربین مداربسته را به پارس ارتباط داد؟ اگرچه این دوربین ها ثابت هستند اما میتوان در برخی مدل ها ( دوربین های جعبه ای ) برای تعویض لنز اقدام کرد و زاویه پوشش دوربین را تغییر داد. این برق رسانی به دوربین های مدار بسته را هم می توان به با کابل ترکیبی و هم به صورت کابل برق جداگانه انجام داد . برای اینکه شما بتوانید تصاویر را به صورت زنده یا LIVE و هم به صورت ضبط شده یا playback مشاهده کنید باید حتما از دستگاه مانیتور و یا تلوزیون استفاده نمایید . چرا که برای دیدن ویدیوهای زنده دریافتی از دوربین ها و یا ویدیوهای ذخیره شده در هارد دیسک، به نمایشگر نیاز است.

در مرحله ی بعد هنگامی که مراحل کابل کشی را به طور کامل وبا دقت انجام دادید شما می بایست همه ی تجهیزات مربوط به نصب دوربین را تست کنید تا از سالم بودنن همه ی آن ها مطمئن شوید که مبادا در هنگام نصب دوربین مدار بسته دچار مشکل شوید . Triple Stream : در تریپل استریم یا استریم سه گانه شما می توانید بر اساس نیاز ، پارامترهای مربوط به کدک تصویری، فریم ریت و بیت ریت تصاویر استریم شده را تغییر دهید. نرم افزار ها و اپلیکیشن های نظارت و کنترل دوربین های مداربسته می توانند بر روی تمامی نسخه های ویندوز Windows , مک MAC , اندروید Android و آیفون iOS نصب شود. نرم افزار های مختلف بسیاری برای دوربین های مداربسته در سیستم عامل اعم از ویندوز و مک (کامپیوتر) یا اندروید و ios (گوشی) موجود است. سیستم دوربین های مداربسته آنالوگ از یک یا چندین دوربین آنالوگ، یک دستگاه DVR ( ضبط دیجیتال تصاویر ) و کابل کواکسیال جهت اتصال دوربین ها به DVR تشکیل شده است. دوربین مداربسته وسیلهای است که توسط آن می توانید نسبت به ضبط تصاویر در جهت اهداف نظارتی و شخصی اقدام نمایید.

دوربین های باسیم برای ارسال فیلم ها و تصاویر خود نیاز به کابل کشی های گسترده دارند که هزینه رانیز بالاتر می برد. دید در شب رنگی و یا ارائه تصاویر مناسب در شب: دوربین های مختلف دارای برد IR متفاوتی هستند و برخی نیز از تکنولوژی های دید در شب رنگی ( استارلایت و سوپراستارلایت ) بهره می برند که قطعا قیمت بالاتری خواهند داشت. به طور مثال اگر می خواهید برای 10 عدد دوربین مدار بسته پاور مرکزی قرار دهید باید از پاور 12 ولت 20 آمپر استفاده کنید ، یا اگر می خواهید برای هر دوربین به صورت جداگانه برق رسانی کنید باید از آداپتور های 2 آمپر یا یک آمپر استفاده کنید . در کابل کشی تو کار به این صورت است که کابل ها پس از کنده کاری از زیر دیوار عبور داده می شوند . دوربین ها با مانیتور ها مرتبط هستند و تصاویر فقط برای افرادی که برای مشاهده آن تعیین شده اند (اپراتور) نمایش داده می شوند. برای انتقال ویدیوها از دستگاه های DVR و یا NVR به نمایشگر، از اتصالات بخصوصی استفاده می شود که یک سر آن به نمایشگر وصل شده و سر دیگر آن به یکی از این دو دستگاه متصل می شود.

هارد : هارد محلی برای ذخیره تصاویر پردازش شده دوربین های مدار بسته است که در دستگاه ان وی ار ذخیره می شوند. برای انتقال برق مورد نیاز دوربین ها نیز میتوان از سیم هایی استفاده نمود که سطح مقطع آن حداکثر ۰.۷۵ میلیمتر مربع می باشد. این نوع دوربین ها با توجه به برخورداری از حداکثر پهنای باند و سرعت، ارتباطی با حداکثر پایداری و بدون وقفه ارائه می دهند. این نوع استریم برای شرایطی است که پهنای باند ارتباط، جوابگوی ارسال بی وقفه تصویر نیست بنابراین به صورت خودکار یکی از رزولوشن های 4CIF ،DCIF ،2CIF ،CIF و QCIF انتخاب شده تا تصاویر ارسالی به استانداردهای لازم برسد. تصاویر ضبط شده در دوربین مدار بسته به صورت آنالوگ به دستگاه DVR ارسال شده و در آنجا پس از پردازش، به فرمت دیجیتال تبدیل می شود. به طور مثال اپلیکیشن hik-connect و ivms4500 ، برنامه های اختصاصی کمپانی هایک ویژن برای انتقال تصویر می باشد . برخی از دوربین های امنیتی دام هایک ویژن ضد خرابکاری هستند، اما برای دوربین هایی که چنین نیستند، طراحی نامحسوس از برخی جرایم جلوگیری می کند.

بدین ترتیب این دستگاهها بر اساس تنظیمات شما تصاویر را ضبط خواهند کرد. انواع دوربین مدار بسته بر اساس بدنه، به 10 دسته کلی تقسیم بندی میشود که در اینجا قصد داریم به تفضیل به آن بپردازیم. دستگاه دی وی آر : در این سیستم ها دستگاه دی وی ار وظیفه پردازش تصاویر دریافتی از دوربین های مدار بسته و ذخیره ی آن ها را در هارد بر عهده دارند. اگر در فضای بیرونی هم می خواهید کابل کشی انجام دهید باید کابل ها را از داخل لوله فلکسی عبور دهید که بدنه ی آن از پلاستیک و فلز ساخته شده و مقاومت خوبی در برابر باران و برف دارد و مانع از خراب شدن کابل های برق و آتش سوزی آن ها می شود .

یکی از بزرگترین مزیت های این نوع دوربین، جابجایی آسان آن ها است که باعث شده در مقابل دوربین های سیمی که برای جابجایی نیاز به تغییراتی در طول کابل دارند، برگ برنده را داشته باشد. شما به عنوان یک کاربر می توانید تمام محیط حساس و نیمه حساس را با یک یا چند دوربین نظارتی پایش و کنترل نمایید که علاوه بر کاهش هزینه ها باعث دقت بسیار بالا در حفاظت و تامین امنیت محیط های حساس می شود. قابلیت HLC یا جبران کننده نوری ( Highlight Compensation ) ویژگی ای است که باعث میشود تصاویر دریافتی دوربین مداربسته توسط نورهای شدید در صحنه مانند نور چراغ های جلوی خودروها تخریب نشود. چیپ تصویر که از المان های بسیار ریزی به نام پیکسل تشکیل شده میزان، نوری که به این المان های بسیار ریز تابیده می شود را ثبت کرده و آن را به تعداد مشخصی الکترون تبدیل می نمایند. این به آن معناست که ممکن است یک چیپ دوربین مدار بسته حساسیت خوبی نسبت به نور مرئی داشته باشد اما حساسیت آن برای امواج مادون قرمز کم باشد. تجهیزات Cctv تجهیزات دوربینهای مدار بسته ممکن است مورد استفاده قرار گیرد برای قسمتهای مورد پردازش را مورد مشاهده قرار دهد.

دوربین مداربسته به دلیل مصرف انرژی مشهور هستند، ازاینرو تهیه مدلی که فقط در صورت شناسایی هرگونه حرکتی ضبط را شروع میکند. در جدول زیر لیست ابزار های مورد نیاز برای نصب یک سیستم مدار بسته به صورت کامل قرار گرفته است که می توانید از آن ها در نصب دوربین مدار بسته استفاده نمایید. هزینه ی نصب دوربین مدار بسته به تعداد و قابلیت های آن بستگی دارد. یکی از ویژگی هایی که کاربران از دوربین های خود که در پارکینگ ها و ورودی ها نصب کرده اند انتظار دارند، این است که بتوانند پلاک خودرو ها را بدون هیچ مشکلی شناسایی کنند، حال اگر نور چراغ های جلوی خودرویی مستقیم به لنز دوربین بتابد – به خصوص اگر شب باشد – کیفیت تصاویر کاهش پیدا می کند و پلاک خودرو ناخوانا می شود. با توجه به نوع کارکرد دوربین مدار بسته ، که از نوع آنالوگ باشد یا این که تحت شبکه کار کند ، نسبت به خرید یکی از این دو دستگاه اقدام نمایید. با توجه به این که یکی از وظایف اصلی دوربین های نظارتی بحث حفاظت فیزیکی و کنترل آن می باشد، شما با خرید دوربین مداربسته می توانید از راه دور نسبت به کنترل مکان مورد نظر اقدام نمایید و گاها خیلی از خطر ها که در بخش حفاظت فیزیکی و حضوری دارد را کاهش دهید.