چک ولو یا شیر یک طرفه چیست ؟ کاربرد و انواع شیر یکطرفه یا چک ولو دی کول | کسری سارانچک ولو یا شیر یک طرفه چیست ؟ کاربرد و انواع شیر یکطرفه یا چک ولو دی کول | کسری ساران

  • به این دلیل که در پکیج های دو مبدل زمانی که به آب گرم نیاز داریم، مسیر گردش آب در مدار رادیاتورها قطع شده و به جای آن آب از مبدل اصلی به مبدل ثانویه می رود تا به شیر آب گرم مصرفی برسد.
  • برای شرایطی که دانه بندی درشت موجود می باشد و ذرات جامد داریم مناسب نمی باشد.
  • شیر یکطرفه با جریان رو به جلو باز شده و با جریان معکوس بسته می‌شود.
  • قیمت برای چک ولو مدل دریچه ای با جنس بدنه استیل 304 و تریم استیل 316 با نوع اتصال فلنجی کلاس 150 برای فشار کاری 16 بار می باشد.
  • از دیگر فرایندهایی که در آن ها از این قطعه استفاده می شود، می توان به خطوط بخار، برج های خنک کن، دیگ های بخار، انواع پمپ های صنعتی، خطوط تزریق، خطوط اصلی جریان، محل تخلیۀ کمپرسورها و … اشاره کرد. همچنین شیرهای یک طرفه پیستونی معمولی ۹۰ درجه در یک خط عمودی و بدون فنر کار نخواهند کرد. به این دلیل که در پکیج های دو مبدل زمانی که به آب گرم نیاز داریم، مسیر گردش آب در مدار رادیاتورها قطع شده و به جای آن آب از مبدل اصلی به مبدل ثانویه می رود تا به شیر آب گرم مصرفی برسد. گاهی مشاهده شده که تا بیش از 5 عدد شیر یک طرفه در یک کمپرسور باد استفاده شده است. دلیل بکارگیری شیر یکطرفه در کمپرسور یا پمپ باد این است که فشار هوا در بخش های مختلف دستگاه حفظ شده و به صورت همزمان فشار هوای بخش های دیگر تخلیه شود. زیرا در صورت گرفتگی سیفون و یا مسدود شدن لوله های فاضلابی در ساختمان دیگر نیازی به حفاری به منظور رفع انسداد نیست، بلکه می توانید با باز کردن توپی شیر یکطرفه لوله را باز کنید.

    استانداردها مربوط به شیر یکطرفه

    شیرهای یکطرفه معمولا از دو قسمت سوپاپی تشکیل شده‌اند که در آن‌ها تعبیه‌ای از یک پیستون و یک فنر وجود دارد. این شیرها به صورت دائمی بسته نگه‌داشته می‌شوند و فقط در صورت وجود فشار از سمت راست به چپ، باز می‌شوند. شیر یکطرفه Non Slam به واسطه نوع طراحی بدون وارد کردن ضربه به دیسک باز و بسته می شود که به جریان خود محیط وابست است که برای کاهش نویز در زمان باز یا بسته شدن استفاده می شود که به عنوان شیر چک نازل نیز شناخته می شود. عملکرد اصلی آن جلوگیری از جریان برگشتی محیط، جلوگیری از معکوس شدن پمپ و موتور محرک و آزاد کردن محیط می باشد.

    انواع شیر یکطرفه برنجی

    علاوه بر این، شیر یکطرفه روپیچ نیز از دیگر انواع شیر یکطرفه کیز ایران است. دیسک های درون شیر های یک طرفه اجازه می دهند که جریان به هجلو منتقل شود و دریچه را باز کند بسته به نوع طراحی دیسک شروع به بسته شدن می کند زیرا جریان رو به جلو کاهش می یابد. یکی از موارد مهم در استفاده از شیر یکطرفه پیدا کردن مشکل و توانایی رفع این مشکل است. در این صورت می توانید از مزیت دیگر این شیر بهره مند شوید و آن تمیز کردن راحت لوله های فاضلاب مجهز به شیر یکطرفه است. این نوع چک ولو نیز با انواع اتصالات ویفری (بدون فلنج) و اتصالات فلنجی و جوشی قابل تولید میباشد.

    نحوه عملکرد شیر های یک طرفه

    هنگامیکه فشار کاهش پیدا کند، پیستون به حالت اولیه خود بازگشته جریان بازگشت سیال قطع خواهد شد. شرکت وگ ایران تولیدکننده انواع شیرآلات صنعتی چدنی , برنز , شیرآلات صنعتی شرکت فلنچ است. یکی از انواع شیرهای صنعتی که این شرکت تولید می کند، شیر یکطرفه دریچه ای-لولایی وگ است. این شیر صنایع نیروگاهی، کشاورزی، فاضلاب، موتورخانه، تصفیه خانه آب، کاربردهای صنعتی و توزیع و انتقال آب تا دمای 70 درجه سانتیگراد کاربرد دارد. اما مشکل ویسکوزیته سیال،همجنان به حای خود باقی است.به همین دلیل این شیرها برای سبالات غیر ویسکوز و عاری از ذرات معلق مناسب تر هستند. در این نوع از شیرآلات صنعتی عامل بستن شیر، توپ شکل بوده و بدون نیاز به هدایت کننده از نزدیک حرکت می‌کند.

    منتشر شده در
    دسته‌بندی شده در اخبار