ولو یا شیر صنعتی چیست؟ معرفی کامل انواع شیرآلات صنعتی | kasrasaran

طراحی این محصولات به گونه ای است که از فرسودگی غلاف جلوگیری نموده و از آن در برابر عوامل محیطی محافظت می کند. بدنه این محصولات می تواند از جنس های چدن ، فولادهای ساختمانی ، فولادهای ضدزنگ ، آلومینیوم و پلاستیک ساخته شود. سلونوئید ولوهای مینیاتوری (کوچک) ASCO از سری ولوهای با طراحی خاص شرکت ASCO هستند که در اندازه های کوچک و برای نیاز صنایع کوچک طراحی شده اند. اینکه هر دو شیر باید در فشار و دمای بالا یا در فشار و دمای پایین کار کنند و یا اینکه شیر باید به صورت دستی یا خودکار کار وبلاگ من را بررسی کنید کند. از این شیرها می‌توان در فرآیندهایی که شامل سیالات با ویسکوزیتۀ بالا مثل نفت خام، روغن های سبک، وارنیش‌ها، عسل و خامه و شیره‌ها می‌توان استفاده کرد. در حالت کنترل جریان تمام دیسک و زینگ های نشیمن گاهی در معرض حریان و فشار سیال قرار دارد.

مزایا و معایب شیر توپی

این تجهیز باعث کاهش هزینه های ناشی از تعمیر و یا تعویض خط لوله خواهد شد. برای مقابله با نقص تجهیزات در سیستم های خط لوله، می توان ابتدا پینچ ولو را مرمت کرده و سپس تجهیزات جدید را به آن متصل کرد. یکی دیگر از کاربردهای پینچ ولو در کنترل جریان، استفاده در مدارهای سنسوری است. این مدارهای سنسوری، اطلاعات را به صورت اندازه گیری شده به دستگاهی که این اطلاعات را پردازش می کند، منتقل می کنند. پینچ ولو در اینجا می تواند به عنوان یک مقاومت کنترل جریان عمل کند و تغییرات ناخوانا در مدارهای سنسوری را کاهش دهد.

  • علاوه بر این، این ولوها دارای قابلیت کنترل کامل بر جریان های صنعتی هستند و به علت داشتن قیمت کمتر و عملکرد بهینه، با ترجیح مقرون به صرفه برای بسیاری از صنایع همراه است.
  • به عنوان مثال، شیر توپی به عنوان شیر ایزولاسیون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • با استفاده از این وسیله، در صورت تغییر فشار و شرایط اتمسفر خطوط لوله، می‌توان به راحتی جریان مواد را تنظیم کرد.
  • از پرکاربردترین انواع شیرهای دورانی می‌توان به شیر توپی، شیر سماوری، شیر پروانه ای و شیر یک طرفه اشاره کرد.
  • شیر دروازه یا گیت ولو تقریبا در تمام فرایندهایی که سیالاتی مانند هوا، گاز، سوخت، آب، بخار، روغن روان کننده، هیدروکربن و سایر سیالات وجود دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
شیرهای صنعتی را به طور کلی می توان به 5 دسته زیر تقسیم بندی کرد که
هر کدام دارای انواع متنوعی بر اساس ساختار داخلی و کاربرد هستند. در تصویر بالا، نمونه‌ای از یک شیر چند راهه پرکاربرد در سیستم لوله‌کشی آب استخر نمایش داده شده است. با قرار دادن عملگر این شیر بر روی وضعیت‌های مختلف می‌توان آب عبوری از سیستم لوله‌کشی را به سمت محل فیلتر (تصفیه) یا فاضلاب (تخلیه) هدایت کرد. وضعیت‌های دیگر، امکان بستن مسیر، معکوس کردن جریان، دور زدن مسیر فیلتر و بسیاری از قابلیت‌های دیگر را فراهم می‌کنند.

این شیرها به انواع مختلف دیسک ها مجهز هستند که از مهترین آنها پلاک دیسک، دیسک مرکب و دیسک های تطبیقی است. این شیرها، یک پارامتر فیزیکی را در داخل خط عبوری، کنترل می کنند. محفظه آب بندی از ماده ای به نام پکینگ پرشده است که از نشتی جلوگیری می کند. به همین منظور از این مدل Split که دارای یک زائده در کف seat هست، استفاده می کنیم تا بهتر از نشتی جلوگیری کنیم. در مجموع می توان آن ها را به 21 نوع ولو مطابق جدول تقسیم بندی کرد که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر هندبوک کاربردی ولو را مطالعه فرمائید.

نحوه عملکرد پینچ ولوها

ولو یا شیر صنعتی چیست؟ معرفی کامل انواع شیرآلات صنعتی | kasrasaran Plug valve های پلاستیکی عمدتا برای کاربردهای غیر فعال استفاده می شود. هنگامی که برای هدف کاهش استفاده می شود، افت فشار از طریق دریچه به دلیل عدم تقارن بین جهت جریان و جهت باز (شکاف) بالاتر است. این لوله قسمت های مکانیکی ولو را از مدیا و سیالی که از شیر عبور می کند جدا می کند.

بال ولو یا شیر توپی چیست و چگونه کار می کند؟