کاربرد دیزل ژنراتور در خودرو

دیزل ژنراتور شامل بسیار زیادی از قطعات متحرک است، جهت افزایش طول عمر قطعات و اطمینان از عمل صحیح دیزل زنراتور از سیستم روانکاو مراقبت نمود. طول عمر ژنراتور نیز بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. تا چقدر عمر دیزل ژنراتور کاهش مییابد بستگی به مقدار کارکرد با بار زیاد و یا بار کم دارد. نوع سوخت دیزل ژنراتور نیز فاکتور مهمی به شمار می رود. فیلتر ها بسته به نوع و قدرت موتور و میزان سوخت درخواستی آن، مورداستفاده قرار می گیرند، به همین دلیل در موتور های مختلف از فیلتر های با اندازه های مختلف استفاده می شود. به طور قطع نمیتوان یک نوع دیزل ژنراتور را برای تمام مصارف بهترین در نظر گرفت، زیرا هر نوع از این دستگاهها کارایی خاص خود را داشته و برای مصارف متفاوتی مناسب هستند. در پاسخ باید بگوییم که ژنراتور مناسب باید از مناسب ترین قیمت، پایین ترین هزینه نگهداری و بیشترین عمر مفید برخوردار باشد.

انتخاب یک دیزل ژنراتور شامل دو بخش اصلی است.

این پروفیل ها باید به شکلی محاسبه شوند تا نوسانات عمودی حدود ۷ هرتز سایت را تحمل کنند. قابلیت کارکرد متنوع دیزل اویکو، این محصول را به انتخاب و خرید مناسبی جهت بهکارگیری در مصارف خانگی، کشاورزی، صنعتی و معدنی مبدل ساخته است. با توجه به کاربرد وسیع این نوع ژنراتور در صنایع مختلف که از آن یاد کردیم، امروزه خرید دیزل ژنراتور و انتخاب گزینه ایدهآل آن هم با قیمت ارزان نیازمند توجه به نکات مهمی است که بدون وجود آنها نمیتوان انتظار خریدی موفق داشت. گاهی اوقات در ژنراتورها نیز به جای مقدار VA از قدرت آن استفاده میشوند. دیزل ژنراتورهای کوچک (تا ۲۵۰ کیلو ولت آمپر) نه تنها برای تولید برق اضطراری، بلکه برای تامین برق مورد نیاز به صورت مستمر یا در زمان اوج مصرف و یا حتی در زمانی که کمبود ژنراتورهای بزرگتر حس میشود، استفاده میشوند. بدین صورت علاوه بر اینکه کارایی دستگاه افزایش پیدا می کند، از آسیب رسیدن به قطعات فلزی مختلف آن نیز جلوگیری خواهد شد.

نوع سوخت دیزل ژنراتور نیز فاکتور مهمی به شمار می رود.

قیمت تابلو کنترل دیزل ژنراتور به نوع تابلو بستگی دارد.تابلوهای کنترل برق سه دسته اند: تابلوی سنکرون یا پارالل، تابلو اتوماتیک و تابلو دستی. افزایش دما یا گرم شدن ژنراتور به اثر تجمعی تلفات مس و تلفات هسته بستگی دارد. موتور با تزریق سوخت به محفظه ی اتاق احتراق و روش فشرده سازی که دمای هوای سیلندر را تا حد زیاد افزایش خواهد داد باعث ایجاد جرقه خود به خودی می شود و در هنگام سرما از هیترهای مخصوص گرم کردن گازوئیل استفاده می شود تا سوخت در زمستان یخ نزند و همچنین موتور دیزلی دارای بهترین راندمان حرارتی است.

انواع دیزل ژنراتور

روتور یک میدان مغناطیسی در حال حرکت بر روی استاتور تولید می کند، که موجب اختلاف ولتاژ بین سیم پیچ های استاتور می شود. گاهی اوقات از هیدروژن به عنوان خنک کننده سیم پیچ های استاتور برای دیزل ژنراتور های بزرگتر استفاده می شود. توان دستگاه : افزایش توان دستگاه، افزایش قیمت آن را به دنبال خواهد داشت. افزایش توان دستگاه، افزایش قیمت آن را به دنبال خواهد داشت بنابراین محاسبه سزح انرژی مورد نیاز و اقدام به تهیه دیزل ژنراتور با مقدار محاسبه شده از تحمیل هزینه اضافی به سرمایه گذار جلوگیری خواهد کرد. تهیه این نوع ژنراتور و نکاتی که هنگام خرید نمونههای ارزان آن باید در نظر داشت همراه با عوامل موثر بر قیمت و الزامات کاربردی از محل استفاده تا میزان انرژی برق مورد نیاز هم از دیگر مواردی هستند که در این مورد مطرح میشوند. دانست. همانگونه که گفته شد دیزلها در بازه ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلو ولت آمپر تولید میشوند.

مشخصات و اندازه های مختلفی از دیزل ژنراتور ها در بازار وجود دارد که برخی از آنها با توان 5 تا 30 کیلوات اصولاً جهت استفاده در موارد خانگی است. تولید کنندگان مختلف دیزل ژنراتور پانل کنترل های متنوع برای کنترل آسان دیزل ژنراتور تولید می کنند که برخی از این موارد در زیر ذکر شده است. تابلو کنترل دیزل ژنراتور که تابلو برق دیزل ژنراتور هم نامیده می شود نقش حفاظتی، جهت جلوگیری از برق گرفتگی مصرف کنندگان و کاربران دستگاه دیزل ژنراتور در برابر عوامل محیطی را دارد و همچنین تابلو، کنترل پارامترهای دیزل و ژنراتور را به عهده دارد. پارامترهای مهم از قبیل فشار روغن، درجه حرارت مایع خنک کننده، ولتاژ باتری، سرعت چرخش موتور دیزل، و مدت زمان روشن بودن. دیزل ژنراتورها مولدهای انرژی الکتریکی هستند که با استفاده از سوخت دیزل، انرژی حرکتی برای به کار انداختن شفت ژنراتور را فراهم میکنند. قیمت دیزل ژنراتورها بسته به نوع برند، کیفیت، میزان قدرت، تعداد دیزل، گشتاور، و میزان چرخش موتور بر حسب دور در دقیقه متغییر است و علاوه بر این توربو شارژ بودن آن هم بر قیمت دیزل ژنراتور تأثیر دارد.

کاربرد دیزل ژنراتور

سوختن ناقص باعث می شود که تزریق کننده ها به وسیلهٔ دوده مسدود شوند و باعث وخامت بیشتر در احتراق و دودهای سیاه رنگ می شود. در واقع بار گیری بیشتر از ظرفیت دیزل ژنراتور باعث کاهش شدید عمر دیزل ژنراتور میشود. کیلووات و کیلوولت آمپر دو مورد از مهم ترین واحد هایی است که جهت بیان ظرفیت یک دیزل ژنراتور ، مورد استفاده قرار می گیرد . آب گاهی اوقات به عنوان مایع خنک کننده برای دیزل ژنراتور استفاده می شود، اما این عمدتا محدود به شرایط خاص است مانند دیزل ژنراتور های کوچک در کاربرد های کم ظرفیت و یا واحد بسیار بزرگ بیش از ۲۲۵۰ کیلو وات و بالاتر. عضو واحد تخصصی شورای شهر در حادثه پلاسکو گفت: دپوی محصولات قابل اشتعال و کپسولهای گاز و مشتقات نفتی باعث رشد سریع نرخ سوختن مواد قابل اشتعال و توسعه حریق در کل ساختمان شده است.(به طور متوسط در هر ثانیه 12 کیلوگرم ماده در حال سوختن و تولید دود بوده است.) همچنین وجود فضای باز در ضلع شمال غربی ساختمان باعث عدم دسترسی مناسب ماشسین آلات آتش نشانی به کانون آتش شده است.

دیزل ژنراتور چیست

ژنراتورها می توانند از طریق فرآیند سنکرون پارالل به صورت الکتریکی به یکدیگر وصل شوند. ژنراتور برق به ماشینی گفته می شود که از طریق القای الکترومغناطیسی موجب تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی می شود. برای مثال در مصارفی مانند قطعیهای مکرر و طولانی برق در شهرها و نیز مواردی مانند اکتشاف معادن در مناطقی که به برق دسترسی نیست از این نوع ژنراتور استفاده فراوانی میشود. در انتخاب دیزل ژنراتور باید دقت و توجه زیادی به خرج داد چرا که انتخاب یک دیزل ژنراتور نامناسب می تواند خسارات فراوانی به همراه داشته باشد. موتور در دیزل ژنراتور باید بسیار دقیق انتخاب شود، زیرا توان مکانیکی که یک موتور تحویل می دهد می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور ما را مشخص کند و به این وسیله قدرت الکتریکی ما برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید. القای الکترومغناطیسی بیان میکند که اگر سیم (یا هر هادی الکتریکی) را در یک میدان مغناطیسی جابهجا کنیم، جریان الکتریکی در سیم «القا میشود».

اکنون سوالی که پیش می آید این است که چرا باید از بین انواع مختلف ژنراتور نوع دیزلی آن را انتخاب کنیم؟ تا جایی که بسیاری از صنایع امروزه این نوع ژنراتور را برای به حرکت درآوردن دستگاههای روشنایی و صنعتی بهکار میگیرند. همانطور که دیزل ژنراتور ها در شبکه ولتاژ پایین ایزوله بوده و دارای بارهای نامتقارن هستند ، نقطه خنثی سیم پیچی باید به صورت مستقیم زمین شود زیرا سیستم ارت و زمین باعث بهبود رفتار ژنراتور با این شکل از بارها می شود. نه فقط دیزل ژنراتور، هر ماشینی دیزل یا ماشین دیگر اگر از ظرفیتش بیشتر بارگیری شود باعث گرم شدن و آسیب رساندن آن میشود. داشتن بار بیشتر از ظرفیت روی دیزل ژننراتور باعث بیش از حد کا کردن دیزل میشود. مخزن سوخت معمولا دارای ظرفیت کافی برای روشن نگه داشتن دیزل ژنراتور برای ۶ تا ۸ ساعت به طور متوسط است. ولوو یکی از بهترین و رایجترین دیزل ژنراتورها در سراسر جهان میباشد که سابقه شرکت آن را میتوان به حدود 150 سال پیش نسبت داد.

دیزل ژنراتور برق یک مولد الکتریکی است که شامل یک بخش موتور و یک بخش ژنراتور می باشد و با کوپله شدن و تلفیق به یکدیگر روشن شدن موتور دیزلی یا گازی انرژی الکتریکی تولید می کند و برای تهیه و تولید جریان الکتریکی برق در هنگام قطعی برق مورد استفاده قرار می گیرد. دیزل ژنراتور تنها ژنراتوری نیست که می تواند به عنوان منبع برق اضطراری در زمان قطعی برق و یا برای تولید برق در مناطقی که به شبکه برق متصل نیستند؛ مورد استفاده قرار گیرد. صدای دیزل ژنراتور ها از ژنراتورهای گازی بیشتر است و در صورت عدم نگهداری مناسب ممکن است به محیط زیست آسیب رسان باشند.

این فرآیند به عنوان یک چرخه دیزل بعد از رودلف دیزل شناخته می شود که در سال ۱۸۹۲ آن را اختراع کرد. در صورتی که دیزل ژنراتور در مواقع اضطراری بهره برداری شود لزومی به انتخاب ژنراتور در ظرفیت کامل محاسبه شده نیست و میتوان فقط تاسیسات ضروری را به ژنراتور متصل کرد. در انتخاب دیزل ژنراتور، چه نکات کلیدی را باید در نظر بگیریم؟ در حالت دائم کار خروجی بدون توجه به تغییرات بار موجود می باشد. موتور باید حداقل برای ۸ ساعت به صورت بار کامل کار کند و پس از آن می تواند به مدت ۱ ساعت تا بیشتر از ۱۰ درصد بار نامی را در دمایی پایین تر از دمای مشخص شده کار کند. در کارخانه ها نیز ضروری است که جریان برق هیچ گاه دچار قطعی نشود چرا که در صورت قطعی اتفاقاتی همچون توقف خط تولید یا آسیب دیدن ماشین آلات و…

قیمت دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها سوخت کمتری نسبت به ژنراتورهای بنزینی یا گاز طبیعی می سوزانند. هزینه سوخت دیزل نسبت به بنزین منجر به تولید هواپیمای کوچک در صنعت حمل و نقل هوایی گشته ، از این رو تولیدکنندگان این صنعت به تازگی وارد صحنه فروش و ارتقا موتور دیزلی شده اند. در واقع از اگزور روغن سیاه شروع به چکیدن می کند و این به خاطر این که دیزل به دما و فشار حداقلی مناسب نرسیده است ایجاد میگردد. کار کردن دیزل در این شرایط مطمئن می سازد که فشار احتراقی مناسب برای نگه داشتن پیستون در جایگاهش وجود دارد و در نتیجه افزایش عمر دیزل بیمه میشود.

سیستم تولید جدید نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نسبت به نیروگاه دیزلی قبلی دارد. اگر به دنبال کیفیت دیزل ژنراتور هستید، برندهایی اروپایی برای انتخاب بهترند و اگر قیمت هم مهم است، به دنبال دیزل ژنراتورهای چینی و ایرانی باشید. انتخاب یک دیزل ژنراتور شامل دو بخش اصلی است. این اتاقک که نقش اصلی آن کاهش صدای ژنراتور است را در اصطلاح «کانوپی سایلنت یا کانتینر سایلنت» گویند. 3. تابلو کنترل: جهت تنظیم برق در هنگام قطع برق یا ناپایداری برق شهر از تابلوی کنترل یا تابلوی اضطراری استفاده می شود که این تابلو برای پشتیبانی از مصرف کننده تأمین برق را در شرایط عادی از طریق برق شهر و در زمان اختلال آن از طریق دیزل ژنراتور و بالعکس به عهده دارد. تابلو کنترل و قطعات جانبی : تابلوی کنترل دیزل ژنراتور در کنار موتور و ژنراتور قرار می گیرد و کیفیت تجهیزات و تکنولوژی بکار رفته در تابلو تعیین کننده خواهد بود و قطعات جانبی هم بر آخرین قیمت دستگاه مؤثر خواهد بود.

باتری راه انداز از نوع اسید سرب است و به شارژر متصل می شود تا باعث نگه داری شارژ باتری شود و در پنل پایش و کنترل نصب می شود. در یک کاربرد ژنراتور الکتریکی، دو آهن ربا قطبی به طور معمول یک میدان مغناطیسی تولید می کنند. بنابراین خرید ارزانترین و در دسترس ترین دیزل ژنراتور، بدون در نظر گرفتن کاربرد و نیاز شما، اشتباه بزرگی است. هدف از محاسبهی بار الکتریکی رسیدن به مقدار حدودی از نیاز به انرژی الکتریکی برای تهیه ژنراتور مناسب است چراکه اگر ژنراتور ظرفیتی کمتر از مقدار محاسبه شده داشته باشد نمیتواند پاسخگویی برای نیاز مصرفی باشد و در صورت انتخاب ظرفیت بزرگتر از تقاضا هزینه اضافی به سرمایه گذار تحمیل خواهد کرد.

سیم پیچ تحریک به واحدهای شناخته شده به یکسو کننده دوار متصل شده است. در تعریف ساده می توان گفت که دیزل ژنراتور (diesel-generator ) ماشینی است که از ترکیب ژنراتور برق و موتور دیزلی به دست می آید. با وجود آنکه نمونههای بنزینی ژنراتور در مصارف خانگی پرکاربرد هستند و انواع گازسوز نیز کاربردهای خاص خود را دارند، اما به جرات میتوان گفت دیزل ژنراتور گزینه نخست و برتر در صنایع مختلف و کاملا بیرقیب است. 2. سیم پیچ تحریک (Exciter Windings): تبدیل جریان DC به AC کنونی – سیم پیچ تحریک در حال حاضر عملکرد شبیه به سیم پیچ های استاتور اولیه و کوچک، در تولید جریان AC نقش دارد.

میانگین توان در این حالت ۷۰ الی ۱۰۰ در صد توان نامی دائم کار است. در حالت پایه(Prime) توان موجود توسط ژنراتور با تغییر مقدار بار برای بازه ی زمانی نامحدود تغییر خواهد کرد و میانگین توان خروجی برابر با ۷۰ درصد توان نامی پایه (Prime)است. توان نامی در حالت اماده به کار (استندبای)از توان نامی در حالت پایه(Prime) بیشتر است و توان نامی در حالت پایه از توان نام در حالت دائم کار بیشتر می باشد. بدیهی است با توجه به نیاز روزافزون به این نیرو در مکانهای مختلف، کاربرد ژنراتورها نیز در حال افزایش چشمگیری است. کاربرد در آب موتورهای پر سرعت برای تراکتورها، کامیون، قایق های بادبانی ، اتوبوس، ماشینها، کمپرسورها و ژنراتورها استفاده می شده است . قابل ذکر است که، موتورهای دیزلی امروزه در صنایع دریایی، دریاها و اقیانوسها نیز بکار میروند، زیرا در آب سرعت بالایی دارند که برای کشتیهای غول پیکر در وسط اقیانوسها همانند برگ برنده است؛ به این خاطر که قدرت بالای آنها به کشتیها کمک میکند تا با سرعت در دریا به پیش بروند.